Minnen från Köpenhamn

Som barn var jag i Köpenhamn vid några tillfällen med familjen. Senaste gången var jag i högstadieåldern. Jag minns inte vilket år det var. Däremot minns jag så väl att vi var i en porslinsaffär alldeles för länge. Mina föräldrar kollade på en kaffeservice som de hittade till fyndpris. Det tyckte jag var en väldigt trist sätt att besöka Köpenhamn på.

Det blev värre. De handlade och det visade sig att porslin är tungt. Jag hade, som alltid, en ryggsäck och efter ett tag kom några av inköpen att hamna i min ryggsäck. Med tiden kan allt mer att hamna där, ryggsäcken var proppfull och det blev rejält tungt för mig att bära. Tyckte åtminstone mitt tonårs-jag. Så att återvända till Köpenhamn, har inte varit aktuellt.

Det tog alltså drygt 30 år att komma över händelsen och att åter besöka den danska huvudstaden. Nu blev det ju ett kyligt mottagnade. Det som förvånade mig mest är att jag inte alls kände igen mig. Tänker att jag borde ha minnen, att jag borde känna igen några platser när jag väl kom dit. Men det gjorde jag inte. Inte alls. Minnet finns inte där.

Bäst att skapa nya minnen som jag minns!

6 thoughts on “Minnen från Köpenhamn

  1. Under 30 år hinner det hända mycket i en stads utveckling. Jag minns när jag under några år inte varit i centrala delar i min barndomsstad. Vilken överraskning, jag kände inte igen mig. Jo på några ställen förstås.

    • Tänker att slott, gamla palats, torg, rådhus mm bör vara sig likt. Visst förändaras mycket men något kanske kunde ha stannat i mitt minne.

  2. Lousiana är väl värt att skapa nya minnen från 🙂 Köpenhamn är ju som bäst i bättre väder och då att sitta och glo på förbipasserande folk

Kommentera

