Danmarksutflykt

Vid alla mina skåneresor de senaste åren har jag fått frågan/rådet att åka till Köpenhamn. Idag var det dags. Jag har varit där som barn men det är mer än 30 år sedan senaste besöket.

Enligt reklamen ser det ju så lätt ut. Själv fick jag fråga mig fram för att köpa biljett. När jag var på väg mot tåget insåg jag att jag glömt öppna mitt kontokort för utlandsköp så jag fick knata tillbaka till hotellet för att åtgärda mitt misstag. Lite trist att resa utan pengar. Min försening gjorde inte så mycket då tåget var försenat. Och trångt var det, då väldigt många var på väg till flygplatsen i Köpenhamn. Det fick en rejäl överraskning då tåget var så försenat att det inte stannat vid flygplatsen. De fick stiga av vid nästa station och ta ett annat tåg tillbaka. Otroligt struligt och många var rejält stressade.

Själv kom jag fram till ett regnigt Köpenhamn som bjöd på +3 grader och en isande vind. Fy bubblan så trist det var. Jag strosade runt och frös. Jag brukar ju vara en fena på att hitta caféer men här var det svårt. De fina var överfulla och långa köer utanför. Nåja, ett lagom trist ställe hittade jag till slut. Någon shopping blev det inte, då allt är dyrt. Kronkursen är inte till fördel för fynd.

Resan hem blev lång. Tågen går inte fråncentralstationen, man får ta sig till flygplatsen för att byta tåg. Där blir man omdirigerad (oklart varför) och nästa tåg ville inte komma. Än värre trängsel när tåget väl kom, det var packning och människor överallt och vi stod som packade sillar. Inte klokt. Det här med gränskontroll, tycks ställa till det rejält. Till vilken nytta, kan jag undra?

Så glad att vara tillbaka på svensk mark. Kronkurs, väder och språk gör att Danmark knappast lockar mig. Kanske någon varmare dag, men jag tror att jag kommer att välja andra resmål. Definitivt ingen mer resa innan de löser problemen med den hopplösa tågresan.

15 thoughts on “Danmarksutflykt

  1. Vad konstigt att de inte stannade på flygplatsen. Många hade ju självklart flyg att passa och om de redan var försenade!!
    Jag åker ju alltid buss till Danmark, fungerar klanderfritt 🙂

  2. Just det var vi med om en gång. Som tur var hade vi god marginal.
    Åk tillbaka t Köpenhamn en dag då vädret är bättre. En härlig stad att flanera i.

    • Fick känslan av att det är fint när solen skiner. Kan dock tänka mig att vänta. Det var en hel del byggarbeten, som såg lite trista ut. Men det kanske betyder att det blir fint så småningom.

  3. Kan du inte öppna ditt kort via mobilen? Jag glömmer alltid sånt där fast är det inte alltid öppet i norden? Jag har aldrig gjort något när jag åker till Danmark

    • Inte ens jag är så tokig att jag skulle skutta tillbaka till hotellet om jag inte behövde. Nej, enligt min bank måste jag med mitt kort öppna/stänga kortet för alla köp i utlandet, alla länder. Jag har valt att lita på dem och inte chansa. Däremot finns möjlighet till telefontjänster men de har jag inte aktiviterat. Så jag måste till dator och säkerhetsdosa.

      • ah, jag tänkte mer på att använda app i mobilen för det. Jag fick faktiskt kolla det där med ”Norden” om det räknades eller inte. Märkligt nog står det bara ”Utlandet” men jag har aldrig öppnat det för varken Finland eller Danmark. Måste fråga på min bank nästa gång jag går dit

      • Jag har valt bort appen. Däremot har jag blivit stående på Gardemoen, Oslo, utan att kunna betala för den bok och den koppen kaffe som jag så gärna ville ha. Jädra trist och det vill jag inte vara med om igen.

  4. Ping: Minnen från Köpenhamn | På Gång

Kommentera

