Blåbärsfrukost

Åh, så gott. Idag har jag ”lagat” blåbärssmoothie till frukost. Jag är mycket nöjd.

Jag gillar att gå i skogen. Att plocka bär tillhör sommaren även om det inte blir så många bär. Däremot är jag rädd om mina bär, putsar dem och fryser in dem. Halva frysen är fylld med bär som jag sparar till finare tillfällen. Jag äter alltså inte så mycket bär, då jag är alldeles för aktsam om dem, rentav snål. De är så värdefulla!

Den ömmande käken gav anledning att ta fram dyrgriparna. Och jag är glad. Tänk att lite värk kan leda till något så gott!

16 thoughts on “Blåbärsfrukost

  1. De sista blåbären jag haft i frysen har jag ätit upp under den här hemmavistelsen. Jag tar det ofta i A-fil tillsammans med musli tiill frukost. Supergott. Lingon har jag en hel del kvar, ska koka lingonsylt när jag kommer hem nästa gång, tror jag. Egenhändigt plockade bär är en rikedom, utan tvekan. Kan användas till mycket.

    Den som spar den har… 🙂

    • Nu har jag bestämt mig för att äta upp allt jag har innan sommaren. Sen ska jag plocka nytt. Jag gör inte sylt däremot rårörda lingon – det är så gott.

      • Ja rårörda lingon är gott! Problemet är att man aldrig vet på förhand hur bäråret blir. Vissa år finns det knappast några blåbär eller lingon i mina trakter. Andra år desto mer. Ett år för många år sedan plockade jag två 10-liters hinkar fulla på ett litet, litet område! Det var kul… men händer inte så ofta… Det fanns mängder.

Kommentera

