Hur jag dog

ekdahlHur jag dog är en mycket välskriven bok av Niclas Ekdal. Det är en berättelse om psykisk ohälsa och ett självmordsförsök. Jag tycker även att det är en bok om Sverige, från 60-talet och framåt och en bok om politik. För mig bildar det en helhet som är mycket läsvärd.

Det är välskrivet i korta avsnitt med personlig prägel. Det är en öppen beskrivning som jag tycker är modig. Vi får följa Niclas upplevelser, både som framgångsrikt person och som sjuk. Vi får även lära oss en hel del under läsningen.

Ikväll har jag även haft ett bokcirkelsamtal om boken. Visst rådde mycket delade meningar om boken. Men oavsett, så menar jag att det samtal om psykisk ohälsa, depression och självmord som vi hade i kväll – hade aldrig blivit av utan denna bok. Och dessa samtal behövs.

 

Kommentera

