Funktionell rörlighet

I olika tider finns olika träningstrender. I bland har det varit inne med funktionell träning, vilket jag uppfattar som träning med rörelser som man har nytta av i vardagen. Det är här inte något jag brukar tänka på. Jag försöker träna sådant som jag tycker är kul och mår bra av.

Med minskad rörlighet i armen, så har jag tänkt till lite. Vilken rörlighet behöver jag? En rörelse som begränsar mig är att dra armen högt bakom ryggen. Jag tog upp det med naprapaten som såg ut som ett frågetecken. Den unge mannen förstod inte varför jag behöver har bra rörlighet bakom ryggen. När jag påminde om BH-knäppet insåg han plötsligt vad jag menade. Inte ens en kvinna kan knäppa BH:n med en hand.

Nu vet både han och jag varför rörligheten är viktig och kanske är det inte de rörelser man tror som man har mest nytta av.
Även udda rörelser är nog så viktiga.
Även udda diskussioner är nog så viktiga.

8 thoughts on “Funktionell rörlighet

Kommentera

