Osymmetrisk

En av de viktigare lärdomarna från gårdagens jympa, är att jag är osymmetrisk. Det blev väldigt tydligt då vissa övningar går utmärkt med ena halva av kroppen men är svårt med den andra halvan. Detta var något jag märkte redan på yogan förra veckan, och egentligen vetat om längre.

När jag kör Indoor Walking, vet jag att jag är olika stark i benen. Jag har svårt att vara helt rak och få en fin rytm eftersom benen är olika starka. I yogan såg jag att benen är olika viga. Höger ben är starkt med ovigt. Vissa övningar går lätt med höger med men andra är helt omöjliga. Det går inte att driva höger och vänster ben på samma sätt. Det är lika illa med armarna.

Det här är inte bra. Det är ju sådant som på sikt kan leda till stelhet och smärta. Vips så har jag ytterligare en anledning att fortsätta med jympa, gym och rörlighetsträning. Jag har all anledning att variera träning, precis som jag vill. Men första måste jag ta hand om träningsvärken.

2 tankar på “Osymmetrisk

  1. JAg har problem med rygg och nacke. Ett gammalt problem som nu har blivit riktigt akut… JAg har under den resan konstaterat att vänster arm har jag bara för att de skulle se konstigt ut annars 😀 Den går inte att använda till någonting!!!! Inte underligt att höger sida börjar protestera….

    • Så tråkigt när det blir så. Men hur ska man egentligen veta? Det är lätt att skriva att man ska tänka på hela kroppen, men det krävs motivation och massor av tid att ta hand om sig. Men jag tycker att det är bra att vi påminner varandra. Ta hand om dig idag!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.