Lördagsutflykt

IMG_5386Bär jag vaknade idag, gav jag mig själv lyxen att göra vad jag ville och åka vad jag ville. Efter gårdagens båtfärd till Utö, fanns en lockelse efter mer vatten. Idag tog jag bilen och körde norrut till Roslagen och landade i Grisslehamn.

Redan på vägen dit, via Norrtälje, noterade jag sommarsverige med många små gårdsbutiker, loppmarknader mm längs vägarna. Det är många som vill locka turister att stanna. Väl i Grisslehamn blev jag lite besviken Jag har uppfattat det pittoreskt men det var mest litet och trångt. Jag saknade det vackra och genuina.

IMG_5387Självklart hittade jag en plats för fika, bagarboden. Helt okej, men som ett getingbo. Jag har aldrig sett så många getingar tidigare. Jag är inte rädd men jag tycker inte om att de lever bland bakverken.

Jag hittade även Edbladsbutik med många fina erbjudande när det gäller smycken och kläder. Jag köpte inget men blev tipsad om att inte missa Gåsvik där Edblads har en outletbutik. Det ligger mellan Grisslehamn och Norrtälje, på vägen hem. Jo, det var ju ett mindre paradis om man gillar smycken. Jag förlorade massor av tid att gå där och testa armband och ringar. Så mycket fint, nästan förmycket.

IMG_5396(1)Tiden led så det blev ett kortare stopp i Norrtälje på vägen hem. Jag åkte även via Åkersberga och ner mot Bogesundslandet för att kolla läget för blåbär och lingon. Blåbären var små och torra men lingonen är snart på gång. Om några dagar kanske, och då ska jag ha bättre skor.

Det blev en fin lördag. Sol och regn och många mil i bilen. Och jag älskar att köra bil och lyssna på en bok.

4 thoughts on “Lördagsutflykt

Kommentera

