Blå Leden

IMG_5404(1)För några veckor sedan gick jag den första milen på Blå leden. Leden går mellan Domarudden, norr om Åkersberga och ner till Vaxholm. Men pga värmeslag fick jag avbryta redan vid Stava.

I söndags morse tog jag vid där jag slutade. Jag tog mig dit med buss och så snart jag klev ur bussen började regnet. Men det var ganska okej, det fungerar ju med bra regnkläder. Leden går ganska nära bilvägar, så det är inte så tyst som man ibland önskar. Men samtidigt är jag ju tacksam för att kunna ta mig till leder med kollektivtrafik, och då är ju vägar en förutsättning. Efter några timmar avtog regnet och solen tittade fram.

IMG_5424(1)Delar av leden går på stig, andra delar på skogsvägar. Det är väl markerat. Jag var på väg att gå fel på två ställen men jag anade att oråd och kunde hitta rätt. Men en karta är bra att ha med sig. Det som saknas längs leden är fina rastplatser. Det finns inga iordninggjorda platser vilket är lite synd.

Min vandring blev ca 2,5 mil vilket är en heldagsvandring om man vill ha paus för mat och fika. Det hade varit fint med ett utedass någonstans längs leden. De här trakterna är välbefolkade så man fick verkligen se upp vilken plats man valde för att utföra sina behov.

IMG_5493Att vandra på Bogesundslandet är ljuvligt för mig. Jag älskar att få gå i skogen, längs vattnet och bara njuta. Men visst är det tungt också. Det är viktigt att fylla på med energi för att orka. När jag gick i mål hade jag tagit ca 56 000 steg (två oberoende mätningar) och det känns. Det känns stramt i benen men gott i hjärtat.

11 thoughts on “Blå Leden

  1. Ping: Lära för framtiden | På Gång

Kommentera

