Vattenriket Naturrum

Under min Skåneresa, bodde jag några nätter i Kristianstad. Jag hade planerat för vandring men det blev inte så mycket av det, inte som jag hade tänkt i alla fall. En av dagarna ställde jag in vandringen pga av att det bara var 14 grader och dessutom regn. Det är förvisso bra väder för vandring om man har rätt kläder och det hade inte jag. Istället begav jag mig ut i Vattenriket och besökte Naturrummet.

Det här är en plats jag gärna återkommer till. Det är lugnt, stilla, välordnat och det finns massor av information och mycket att lära sig. Allt är väldigt lättillgängligt och inbjudande. Jag rekommenderar verkligen ett besök. Trots att jag varit där flera gånger så tröttnar jag inte. Jag längtar redan till nästa besök.

6 tankar på “Vattenriket Naturrum

  1. Men vad trevligt, då har du varit i min stad! Naturum är något jag ofta återkommer till. Ibland har dom konserter, som du såg kan man sitta ute och det blir en fantastisk akustik där.

    • Till min stora överraskning var det faktiskt ett storband som spelade när jag kom. Hade jag aldrig kunnat ana.
      Du har mycket fint i dina omgivningar!

  2. Att besöka naturum brukar vara mycket intressant och givande! Vi hade under några år ett fantastiskt naturrum i Falsterbo men plötsligt bestämde sig kommunen för att göra om det till ett museum för fotokonst. Naturrum håller nu till i ett gammalt och enkelt litet trähus. Mycket tråkigt och skamligt tycker jag och många med mig.

    • Jag fattar fortfarande inte hur det kan vara okej med beslutet att förvandla naturrum till fotomuseum. Personligen gillar jag de naturrum som satsar på tillgänglighet, där alla är välkomna, som bjuder på kunskap och som har rimliga priser på tex fika. Jag har besökt flera som är just tillgängliga för alla, dit alla har råd att komma. Men så finns några som nästan förvandlas till finrestauranger. Det är förstås förståeligt, det är ljuvliga platser att vara på men det finns ju gott om platser för restauranger. Jag ser gärna att vi låter naturrum får vara ifred – det betyder så mycket.

      • En mycket märklig historia minst sagt och illa att det blev så här. Ett naturrum ska vara tillgängligt för alla och vilket perfekt mål för alla skolklasser till exempel. Tyvärr var det nästan samma sak med kallbadhuset. Det byggdes på mark som är naturskyddsområde men länstyrelsen beviljade dispens på grund av den stora nyttan för allmänheten. Sex månader efter att det var klart ville kommunstyrelsens ordförande begränsa tillträdet till bryggorna under oktober till april. Då tog det ”hus i helvete” för att tala klarspråk och länsstyrelsen var inte road så tack och lov rann det ut i sanden. När ett parti har haft egen majoritet sedan 1988 är det lätt att maktfullkomligheten tar död på debatten och de styrande gör precis som de vill. Så fungerar det tyvärr i vår kommun. Vi hade ett fantastiskt naturrum som erbjöd spännande aktiviteter för såväl stora som små men det var viktigare med fotokonst. Nu ska det dessutom ske en tillbyggnad som ska bli ett stort spahotell.

      • Länsstyrelsen har en viktig roll i sin tillståndsgivning och att tänka långsiktigt. De bör även kunna skriva in rimliga villkor så att det långsiktigt hållbart.
        Det är tyvärr många kommuner som skulle behöva mer av dialog och stärkt demokrati.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.