Totalskada

Totalskada av Helena von Zweigbergk är en roman som utspelar sig i nutid och som på ett brutalt sätt visar hur svårt det kan vara med relationer. I centrum står en kvinna, strax under sextio år. Hon lever med sin man, en nybliven pensionär. Tillsammans har de ett tvillingpar och mannen har en dotter från tidigare förhållande. Barnen är utflugna och de har en nära kontakt.

En katastrof inträffar och mycket kommer upp till utan. Det handlar om vad som är viktigt i livet och hur man kan leva med en skuld. Och det handlar mycket om de relationer som finns inom en familj.

Det är just beskrivningar av relationer som är Zweignbergks specialitet. Hon skriver så att det känns i hela kroppen. Jag kan få ont i magen av vad karaktärer säger till varandra, och det är smärtsamt att se hur mycket man kan såra en annan människa, medvetet eller omedvetet. Ibland behövde jag lägga ifrån mig boken, men samtidigt ville jag läsa vidare. Min upplevelse är att det är en jobbig bok att läsa men en väldigt bra berättelse som gör det värt att obehaget.

5 tankar på “Totalskada

  1. Jag håller med dig om att hon är fenomenal på att skriva om relationer. När man läser böckerna är det nästan som man är på plats i rummet. Att människor kan såra varandra så…

  2. Jag har precis läst denna och blev helt fast. I början tyckte jag det var lite jobbigt för det triggade igång minnen av min skilsmässa.

  3. Pingback: Bokcirkelkväll | På Gång

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.