Romanens frågor, dag 3

Tiden rinner iväg och redan är dag tre på min kursvecka passerad. Idag har vi haft flera intressanta lektioner och diskuterat både dialog och karaktärer. Mina karaktärer har jag totalkoll på, så där behöver jag inte jobba vidare men dialog är inte min styrka. Jag fick lära mig en hel del bra knep vilket innebär att nu måste jag gå igenom alla mina dialoger och skriva om. Jag kommer alltså lägre från målet om ett färdig manus inom snart framtid men å andra sidan blir det ett mycket bättre manus.

Idag fick vi jobba en del i smågrupper vilket var väldigt roligt. Det är intressant att höra om andras dilemman och tankar kring sitt skrivande.

Under sena eftermiddag fick vi tid för inläsning. Vi ska läsa varandras texter, analysera och diskutera. För att ha något klokt att säga behövs gott om tid att läsa. Stunden vi fick räckte förstås inte så alla har suttit och läst nu på kvällen. Men vi fick göra en paus för gemensam uppläsning av texter, vilket också var kul. Eftersom jag läste i måndags, behövde jag bara lyssna i dag vilket kändes lyxigt.

Det är långa och intensiva dagar och natt måste jag få sova. Jag kommer inte att orka om jag ska sitta uppe och skriva hela nätterna.

11 tankar på “Romanens frågor, dag 3

  1. Det låter roligt att vara iväg så.
    Hur är fördelningen kvinnor/män och åldrar på skrivkurser? Förstår att det varierar, men förenklat?

    • Den är kursen är det 2 män och 13 kvinnor. Förra kursen var det 1 man och 8 kvinnor och det är nog så det brukar vara. Här finns både kurser i stickning, måleri och örter och där är det nästan bara kvinnor men det finns en fotokurs men män. Åldrar varierar, hela spannet från 18-85 skulle jag gissa.

  2. Dialog är nog bland det svåraste att skriva tycker i alla fall jag. Många elever skriver på nationella proven uppsatser som bara är dialog men det blir aldrig bra.En konst alltså men behärskar man den är den fenomenal!

    • Med rätt kunskap och mycket träning så kan det går bra. Som jag förstår det så får eleverna rätt begränsad utbildning i dialogskrivandet, eftersom skoltiden ska räcka till mycket och får lärare är utbildade författare. Det är ju därför som vi som vill skriva behöver gå andra utbildningar och det finns inga likheter med det som sker i grundskolan.

      • Dialogskrivande ingår alltid inom svenskämnet så utbildningen får eleverna. Problemet är oftast, enligt min erfarenhet, att de har svårt att hitta balansen. Förvisso är det knappast något man kan begära hos yngre barn heller men övning ger färdighet för såväl små som stora och alla kan utvecklas.

      • Jo, någon utbildning fattar jag att det igår men den är ju väldigt begränsad och knappast djup. Det jag sysslar med är väldigt långt från grundskolans uppsatsskrivning.

    • Men det är i grundskolan vi alla får grunden för vårt skrivande och alla författare har traskat igenom den. Sedan är det så klart fortsatt högre utbildning och talang som krävs och avgör hur långt vi kommer. Jag blir dock lite nyfiken på hur du tänker kring att utbildningen kring textgenrer är begränsad och inte så djup i grundskolan?

      • Tar mig friheten att klistra in kunskapskraven för att få ett A i svenska i åk 9. Det är mycket eleverna ska kunna.

        ”Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett varierat urval av källor och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna innehåller välutvecklade och nyanserade beskrivningar och förklaringar, välutvecklat ämnesrelaterat språk samt väl fungerande struktur, citat och källhänvisningar. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.”

        Citat Skolverket.

      • Jag ser att fördjupade studier sker efter grundskolan då man i högre utbildningar fokuserar inom vissa inriktningar. Grundskolan ger grund men har inte en chans att gå djupt i alla ämnen och lärarna har inte den kompetensen heller.
        För mig är det självklart att en som tex läst litteraturvetenskap ett antal år på universitetet fått en djupare utbildning än vad en grundskoleelev har fått, även om alla lärt sig läsa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.