Renheten

Renheten av Andrzej Tichý är en novellsamling som kräver sin läsare. Inte alls enkel, men väldigt starkt på många olika sätt. Ibland känns den rörig men som att den ska vara precis så. Det finns tex få tydliga karaktärer utan en mångfald av olika röster.

Berättelserna är aningen mörka, det händer, eller kommer att hända känslomässigt jobbiga saker. Det är utsatta miljöer, ofta med invandrarbakgrund och det tycks vara mycket som sker i trakten av Malmö. Men platser har sällan vikt, det är rösterna som är det väsentliga.

Svårläst men jag gillar det här. Boken är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2021. Tichý finns bland de nominerade till Bookerpriset, för sin bok ”Eländet” från 2016. Den ska jag genast läsa och först hålla tummarna för vinst.

7 tankar på “Renheten

  1. Tyvärr får jag erkänna att jag inte är så förtjust i noveller men samtidigt så får jag också erkänna att jag inte läser så många. Helt klart ett utvecklingsområde för min läsning. Kanske ska jag inte börja med denna men kopplingen till Malmö känns samtidigt tilltalande.

    • Det här är väldigt ovanliga noveller. Jag har inte läst något liknande så det finns mer lättillgängliga som är bra tex Alice Munro. Men intressant att det finns en Malmöförfattare som är nominerad till ett att världens finaste litteraturpris. Jag hade inte hört om honom, vad jag minns.

      • Mycket intressant minst sagt så ”Eländet” hoppas jag finns på vårt bibliotek. Han är en helt ny bekantskap för mig med.

      • Jag lyckades låna boken på bibblan och trots att den är några år gammal känns det som att jag är den första som öppnar boken. Ingen kändis direkt.

    • Ibland kan det var intressant att utmana sig själv. Och blir det inte bra så är det ju bara att lägga ner och lämna tillbaka boken.

  2. Pingback: Eländet är ett elände | På Gång

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.