Onödiga missförstånd

Ännu en bra dag med många diskussioner. Jag är väldigt mör av alla synpunkter och idéer som kommer fram, det är mycket att hantera. Samtidigt är jag glad att ha skapat en bra atmosfär, högt i tak och hög grad av delaktighet. På sikt är det värt det, även om det tar energi för stunden. Genom att ha en öppen dialog löser vi många frågor och undviker många onödiga missförstånd.

Efter en intensiv förmiddag, behövde jag min lunchpaus och gick ut för att köpa mat på mitt stamställe. Där hamnade jag mitt i en väldigt onödig konflikt. En kund var missnöjd eftersom hon inte fått sitt kaffe i tid och var mycket otrevlig. Det var helt uppenbart att det var ett missförstånd, otydlighet och troligen språkförbistring. Jag blev faktiskt ledsen av att se hur kunden betedde sig. Självklart stämmer det att hon inte fått kaffet som hon önskat men jag anser att man väljer hur man vill framföra den kritiken. Man behöver inte vara otrevlig även om jag förstås är medveten om att vissa har lätt för att gå i taket. Så trist för personalen som är duktiga och gör så gott de kan.

Eftermiddagen har löpt på bra och kvällen är fortfarande ung. Har inte riktigt jobbat klart än men tar en paus och fortsätter med kvällspasset lite senare. Det är lätt att jobb och fritid går ihop när man jobbar hemifrån och idag lär det bli så. Men det ska inte bli en vana.

9 tankar på “Onödiga missförstånd

  1. Hur många timmar jobbar du om dagarna?
    Tråkigt när man bevittnar sådana meningsskiljaktigheter. Det är så onödigt och tar så mycket energi att göra en stor grej av vad som egentligen är en bagatell…

    • Det varierar hur mycket jag jobbar. Kanske drygt 10 timmar/dag i genomsnitt, skulle jag gissa. Ibland mer och ibland slutar jag tidigare. Jag vågar inte räkna efter.
      Visst känns det onödigt. Ibland är det bara att be om ursäkt, och kunna godta en ursäkt. Nu blev dagen förstörd för många.

      • Visst borde det, men ack så svårt det kan vara. Fick dock intrycket att denna kund inte brukar gödsla med sina förlåt. Det lät inte så.

  2. Alla kan vi råka göra fel. Visst kan man säga till men jag tycker att man kan göra det på ett vänligt sätt.
    Högt i tak på en arbetsplats tycker jag är mycket viktigt.

    • Det jag mötte på restaurangen var bara tråkigt.
      Högt i tak är viktigt men även svårt eftersom man kan tolka det så olika. Man behöver stora öron för att lyssna av läget.

  3. Jag hade en väninna (vi är inte vänner längre) som ofta hade en tråkig attityd mot personal när vi var och fikade t ex. Hon snäste av unga tjejer som verkligen gjorde sitt bästa och jag skämdes å hennes vägnar. Jag skulle aldrig komma på tanken att vara överlägsen och otrevlig mot serveringspersonal, tycker det är en hemsk egenskap

    • Håller helt med. Jag vet att jag inte ska skämmas för andra med det gör jag när sådant händer. Igår fick jag stötta och trösta personalen och jag hade god lust att gå ifatt kunden och tala tillrätta. Men då hade det väl blivit än värre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.