Kommunikation

Det här med kommunikation är inte lätt. Uppenbarligen kan vi har olika tycke och smak och olika syn på hur det är passande att uttrycka sig.

Den senaste tiden har vi i min trappuppgång fått felaktig post. Vi har fått brev till personer i porten bredvid. Jag har börjat formulera en lapp typ:
Hej Brevbärare! Vi har fått en del brev som ska till personer i porten bredvid. Vill därför be er uppmärksamma att det finns två portar, A och B.” Någon granne hann dock före mig: ”BREVBÄRARE. Läs på adressen. Det här är port B, inte A.” Onekligen är det senare budskapet kortare, möjligen rakare. Själv föredrar jag dock en vänlig ton och absolut inte versaler.

Min tro är att brevbäraren är ny, inte dum, lat eller korkad. Vi får väl se vad som händer.

9 tankar på “Kommunikation

  1. Förmodligen är det en ny brevbärare. Själv hade jag föredragit en trevligare ton men ibland har ett rakt budskap bättre genomslagskraft. Versaler känns onödigt… Med vänlighet kan man komma långt. Brevbäraren lämnar knappast posten fel med avsikt.

    • Jag har inte riktigt koll på hur soteringen fungerar. Möjligen har hen redan varit i ena porten och upptäcker försent att det är fel. Men å andra sidan, då bör hen inte lägga fel. Men vi kan ändå vara trevliga i tonen, tycker jag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.