Små munterheter

Var hos tandhygienisten idag, en kvinna med skinn på näsan som går hårt in för sitt jobb. Hon instruerar, kontrollerar och säger vad hon anser vara viktigt. Jag har fått en del förmaningar tidigare men förra gången fick jag nästan beröm. Även i dag var hon hyfsat nöjd med mig, däremot var hon inte nöjd med min tandläkare. Hon tycker inte att han har hjälpt mig på rätt sätt. Hon traskade iväg, sa sin meningen till tandläkaren men lyckades inte få honom att ta sitt ansvar. Då klampade hon vidare i korridoren och hittade en annan tandläkare som är villig att hjälpa mig. Hon skrev en lång lapp med instruktioner om hur receptionen skulle hjälpa mig att boka tider. Nja, receptionisten blev inte jätteglad ”Har hon skrivit ett helt brev?” muttrade damen och la till ”Det hade gått fortare om hon bokat tiderna själv”. Jag log och konstaterar att kliniken har en del arbete att göra med sina rutiner. Troligen även trivsel och samarbete inom kliniken. Anar att min tandhygienist gör mer än putsar tänder och att hon nog behövs på många sätt för att få verksamheten att fungera. Kul att se när man själv inte är inblandad.

I den närbelägna Icabutiken var det väldigt många barn. De hade någon skoluppgift där det letade information. Några unga grabbar hade lite svårt att hitta i butiken och fråga en anställd var de kunde hitta pasta.
– Vilken typ av pasta letar ni efter?
– Okokt.
Jag och den anställde log brett åt det oväntade och ändå självklara svaret.

Små, små händelser som gett anledning att le lite extra idag. Och jag undrar fortfarande hur min tandläkare tog emot kritiken. Det hade jag velat höra.

8 tankar på “Små munterheter

  1. Tandhygienister har jag tyvärr inte så bra erfarenhet av. Jag tycker de kan vara tämligen barska och snudd på otrevliga. Jag är där som kund och inte för att bli utskälld. Så ja, numera drar jag mig för att gå dit.

    Vilket bra svar eleverna gav!

    • Åh, jag tycker att det eleverna var så smarta! Älskar det.

      Nej, normalt sett tycker jag inte om barkshet men idag var den trots allt till sin fördel. Har även märkt att ju mer glad och positiv jag själv är, desto svårare för tandhygienisten att vara bister. Jag kvittrar överdrivet och det fungerar för mig.

  2. Vilken konstig upplevelse där på kliniken. Märkligt med så tydliga motsättningar. Man kan lätt bli lite illa till mods som patient.
    Okokt pasta😂😂😂

    • Tyvärr är det nog en del av ett större systemfel. Det är så hårt tryck på vården, de måste ta emot patienter, hinner inte med och tillslut tänker var och en på sig själv för att överleva. Jag tror att det krävs både ledarskap för varje klinik och även en bättre prioritering från politiken.

      Hädanefter ska jag alltid fråga efter okokt pasta i butiken!!!

  3. Påminner om när ett program sändes där det handlade om matlagning och en person sa att man skulle skiva äggen, Carolina Gynning (som var programledare) frågade då om man skulle koka äggen först ☺

    • Mycket bra! Jag kan inte bestämma mig för om hon borde bli chef för hela stället eller om hon borde åka ut i skolorna och uppfostra barn. Hon är en stjärna på många saker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.