Kontanter

När jag under torsdagen besökte en trädgårdshandel för att köpa gravljus, möttes jag av informationen att deras kassasystem krånglade. Butiken kunde enbart ta emot kontanter. Vi som faktiskt hade kontanter kändes oss stolta medan många andra fick lämna butiken utan köp. Jag hade sedlar men i högre valör än inköpet och fick tillbaka växel. Men kassasystemet levde sitt eget liv och den automatiska hantering spottade ut 20 kr-sedlar och 50-kr-sedlar istället för 100 kr-sedlar. Det blev en rejäl hög.

Det kändes både avigt och ovant. Det som varit en självklarhet under i stort sett hela livet, kändes främmande. Så fort en förändring kan ske, på gott och ont. Nu har jag i alla fall sedlar i många valörer. Vilket kan vara bra nästa gång ett system krånglar.

 

6 tankar på “Kontanter

  1. Det mesta betalar jag med kort numera så jag har sällan kontanter i plånboken. Däremot så kan jag tycka det är konstigt att vissa affärer inte accepterar kontanter. Vi har trots allt det som betalningsmedel i vård land.

  2. Lika konstigt med vårt fik och diverse frisörer i byn, som varken tar kort eller swish…
    Både och är att föredra, även om jag sällan har kontanter numera.

    • Jag tänker att om man inte tar kort så tappar man kunder. Det borde ligga i affärsrörelsernas intresse att attrahera kunder. Det borde även vara i statens intresse att värna sina medborgares rättigheter och möjligheter att kunna betala. Men visst förstår jag vissa butiker som tycker det är dyrt med kortterminaler.

      • Jag vet inte heller med säkerhet men förstås är de en kostnad för företagarna. Och det är ju en hel del krav på kassaregister, bokföring mm så de har nog att göra.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.