Att ha koll på sin målgrupp

Läser en kurs som handlar om hållbarhet och verksamhetsutveckling, vilket är värdigt intressant. Det är viktigt och något jag vill jobba med, och jag har redan lärt mig mycket som jag kommer att ha nytta av.

Vår engagerade och ambitiöse lärare har spelat in många och långa föreläsning för oss att lyssna på. Han vill oss väl. Han har en stark kärlek till cement och visar på detaljerade och komplexa lösningar inom cementindustrin. Jag har viss teknisk bakgrund, har jobbat 25 år i teknisk bransch, så jag förstår hyfsat vad han menar även om mitt intresse inte riktigt håller en föreläsning ut. Jag försöker stå ut och lär mig men inspirationen uteblir.

Häromdagen slog det mig att de flesta som går utbildningen inte har en teknisk bakgrund och ännu mindre intresse än vad jag har. Har de ens en chans att förstå? Jag har märkt att ingen vill kommentera eller diskutera. Jag hör bara suckar om jag nämner ordet cement. Som sagt, vår lärare vill väl man jag tror inte att han har koll på sin målgrupp och våra förutsättningar.

Tyvärr gäller det här fler avseenden i utbildningen. Vi har ofta fått se exempel från tillverkande industri medan vi menar att framtiden handlar mer om andra sektorer såsom tjänster, service mm. De flesta av oss kommer att vara i andra branscher än tillverkning. Här behöver utbildningen hänga med i tiden.

2 tankar på “Att ha koll på sin målgrupp

  1. Det borde vara en självklarhet att utbildningen hänger med i tiden. Faktum är att man utbildar för framtiden så man kan inte ligga efter. Det borde väl finnas något mer allmängiltigt tycker jag…

    • Kloka ord. Misstänker att det slumpat sig så att lärarna har erfarenhet av tillverkande industri och använder exempel som de känner sig trygga i. Men vi behöver annat, det står klart. Jag hoppas att de får till en förändring snart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.