Kundrelationer

Igår var jag i en ICA-butik och slog av hur personalen gick runt och hälsade på alla kunder. Trevligt men visst undrande man om de inte hade annat att göra. Det hade de. För i kassan växte berg av kundkorgar så att vi inte visste var vi skulle göra av dem. Jag lät det vara med det var fel beslut, då tanten bakom läxade upp mig. Jag hjälper visserligen gärna till men butik och personal måste göra sitt. Jag är inte där för att städa åt dem, vilket jag inte heller tycker att andra kunder kan begära av mig.

Idag åt jag lunch på en restaurang nära mig. Den har varit stängd en längre tid men hade nyöppning för några veckor sedan. Idag var mitt första besök på mycket länge. Maten var god. Visserligen var laxen slut men jag fick röding istället vilket jag tycker om. Däremot var servicen usel. Jag fick inget välkomnade eller förklaring till vad som ingick och var jag kunde hitta sallad och dryck mm. Jag fick be om bröd då det var slut, be om assiett till sallad, be om kaffemugg men när jag även mjölken var slut tröt mitt humör. Det här var långt efter rusningstid och mannen som var ansvarig för kassa och att allt skulle finnas framme – han satt och pratade med kompisar. Visst, jag fick vad jag betalade för och det var gott. Men intrycket och service var uselt. Tyvärr restaurangen, chans till ett första intryck får man bara en gång och den chansen är redan förbrukat. Dessutom, när personalen (det pratglada mannen) väljer att äta annan rätt än vad som finns på menyn, då börjar åtminstone jag undra över matens kvalitet.

Det här får mig att fundera mycket på hur företag hanterar sina kunder. Kanske är jag en alldeles för dålig kund för att satsa på? Eller så är jag en ganska viktigt kund eftersom jag ger och delar mina recensioner. Det kan vara värt för somliga företag att tänka på.

8 tankar på “Kundrelationer

  1. Klart att man påverkas av servicen och väljer utifrån det. En restaurang där man får fråga om allt skulle inte få återbesök av mig. Man kan inte ta kunden för given. Visst kan alla ha en dålig dag så i bland kan en andra chans vara på sin plats men sedan får det räcka.

    • Jag uppfattade att ägaren är medveten om problemet då han sa till kassa-mannen flera gånger. Jag har även skrivit på Facebook (rekommendera-funktionen). De kommer nog att få en andra chans när besvikelsen lagt sig och de har något lockande på menyn.

  2. Jag blir beklämd av dålig service och mindre bra mat, där får restaurangen aldrig en andra chans av mig. Jag tycker också man kan kräva ett Hej från personalen och erbjudande om hjälp. Har vissa butiker som riktiga skräckexempel där man är helt ointresserad av sina kunder. Jag undrar var dom tror att dom får lön ifrån?

  3. En smart serviceleverantör vet att varje nöjd kund räknas. För varje nöjd eller missnöjd kund finns det en chans eller risk till stor spridning av ens nöjdhet eller missnöjdhet. Ingen kund ska vara obetydlig. Feedback är bra. Och det går inte att driva företag i längden med engångskunder.

  4. När jag t ex nästan blir påkörd av vissa bilar med logotyper på tänker jag alltid att jag aldrig ska anlita det företaget. Det är viktigt hur man uppför sig gentemot kunder – och presumtiva kunder.

    På min lunchrestaurang vid jobbet är de emellertid för snälla mot mig och ger mig alltid större portioner än andra. Det sätter sina lekamliga spår… 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.