Pendeltågstankar

SL och pendeltåg är något som upptar många tankar och diskussioner. Rulltrappsproblemet kvarstår och stationen Stockholm City är fortfarande stängd. Det tarvar en del byten för många människor, att ta sig till stan.

Det som intresserat mig under de senaste är den information som SL ger. Den är nämligen olika, beroende på vem som informerar. De ger olika råd om var man ska byta till tunnelbana och hur man lämpligaste gör sina byten. En del råd är bra men en del är rejäla omvägar. Någon informerade inte alls. Att lita på information känns inte helt relevant. Som van resenär kolla man upp information och olika alternativ. Tycker synd om ovana resenärer och turister. Känns inte rimligt att det ska vara så svårt att ge bra information.

Tågen sägs alltså inte stanna vid stationen Stockholm City. Det är inte helt sant. Av någon anledning stannar vissa tåg där för personalbyte. Jag vet inte vad anledningen är. Men självklart har jag förståelse för att det känns lite nesligt för många resenärer, när tågen stannar med stängda dörrar.

Något annat som hänt är att rulltrapporna tydligen är känsliga för vikt. Om man har tungt bagage, rekommenderas man att ta hiss. Det står personal och informerar så det kan bli lite rörigt.

Ser med spänning fram emot hur detta ska lösas. Och jag hoppas att kollektivtrafik blir en valfråga i landstingsvalet.

6 tankar på “Pendeltågstankar

  1. För en massa år sedan föreslog jag SL att alla pendeltågen skulle ha Stockholm C som slutstation och att alla borde dela på en lång perrong, på den plats de tidigare gick ifrån. Där skulle man kunna byta tåg, utan att byta perrong. Förseningar på ett håll skulle inte påverka hela systemet heller, i den utsträckning det gör och gjorde.

    Gillar inte att åka pendel längre till Stockholm C, eller ens åka förbi. Man är ju typ 5 våningar ner i jorden. 😦

  2. Hoppas att man hittar en lösning på problemet i alla fall. Hus som helst så är det oerhört viktigt att informationen är samstämmig för annars känns det väldigt osäkert.

  3. Antalet dagar som alla rulltrappor varit i bruk på Stocholm Citys pendeltågsstation under de två åren den varit öppen kan max vara 50. Har reagerat varje gång detta hänt och hoppas på att de nu fått alla att funka. Men icke. Nästa dag står slumpvis antal rulltrappor stilla och avstängda igen. Nedför är väl en sak men de är onekligen ganska långa när man måste gå uppför. Fast de kanske på något sätt vill uppmuntra till mer vardagsmotion och därför aldrig tidigare gått till roten med problemet ;). Tills nu när det faktiskt blev farligt…

    • Åker så sällan så jag har ingen statistik. Jag har sett att en del varit avstängda men det har alltid varit under icke-rusningstid. Nåja, hoppas att de löser problemet snart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.