Pärlan

Tänkte att John Steinbeck skulle få en ny chans, efter det svåra läsupplevelsen med Möss och människor. Därför satsade jag på att läsa Pärlan, en berättelse som skrev 1948.

Det börjar med att en fattig fiskare och hans fru upptäcker att deras lille son blir biten av en skorpion. Barnet behöver läkarhjälp men läkaren har inte så stor lust att hjälpa fattiga, rentav panka personer. Paret ger sig ut på fiske och hittar en enormt stor pärla. Drömmar om rikedom börjar blomma men pärlan till en förbannelse.

Hu, vilken ryslig historia. Välskriven men riktigt ruggig med mycket ondska. För min del, just nu, känns det som att världen i sig är tillräckligt ond och att jag inte behöver påminnas om människans onda avsikter.

Denna bok ingår i mitt läsprojekt ”50 innan 50” dvs böcker jag vill läsa innan min 50-årsdag.

2 thoughts on “Pärlan

    • Läste inte i skolan men det är därför som jag läser nu. Det är lättläst, har sina kvaliteter men jag upplever Steinbeck som alldeles för hård och brutal för min smak.

Kommentera

