Att revidera text

Har suttit med en skoluppgift som engagerat mig. Jag har funderat, tänkt, reflekterat och analyserat. Jag har skrivit, skrivit om och känt mig nöjd. Tyckte för en sund att det blev en bra rapport. Så helt plötsligt inser jag att den är för lång. Mer än 1½ sida för lång. Det är mycket när texten får vara max 6 sidor.

Timme efter timme har jag nu försökt korta ner texten. Det är gräsligt svårt att göra om. Det går inte med småjusteringar utan hela stycken måste bort. Jag är så irriterad på mig själv, jag var så övertygad om att jag hade koll på dispositionen. Fattar inte att hjärnan tänkte så fel utan att jag upptäckte det i tid. Ingen att skylla på än mig själv.

Nåväl, inget att gräma sig över, bara att hantera. Nu finns en ny version. Ska bara ta en kort promenad innan slutläsning och inlämning. Lite distans och frisk luft kan göra susen.

6 thoughts on “Att revidera text

  1. Ibland kan det vara bra att låta nån helt oberoende slänga en bläng på en för lång text. Men ibland har en inte nån sån tillgänglig. Och kanske är det väl så att det är en själv som måste avgöra vad som är viktigt och vad som eventuellt kan utgå… Hoppas du får till det!

    • Det här med att låta andra läsa och få återkoppling är toppen. Tyvärr har jag inte tillgång till det nu. Men, jag har lämnat in och nu hoppas jag på tur i rättningen.

      • Det går säkert bra. Du verkar vara en klok människa med ett stort mått självinsikt. Sånt underlättar även när det gäller skrivandet!

      • Tack! När det gäller pluggandet, så försöker jag att inte överprestera (jättesvårt). Om jag inte får en femma är det inte hela världen. Tvärtom, en nyttig läxa.

  2. Det är verkligen inte helt lätt för det går inte att stryka några ord här och där utan omarbetningen är mer genomgripande. Skönt att det är klart nu i alla fall!

Kommentera

