Grå lördag

Det är grått i Malmö. Det är som att solen inte riktigt når ner hit. Regnet har hängt i luften hela dagen och ibland har droppar trillat ner. Malmöfestivalen fortsätter men många aktiviteter och mycket folk på gatorna.

Efter en lång och lugn frukost valde jag en tur på vattnet. Det finns en padda-liknande båt som åker runt på kanalen i Malmö. Man passerar under ett 20-tal broar och får höra en del om stadens historia och byggnader under tiden. Jag kom precis då båten skulle gå, så jag hann inte köpa med mig fika, vilket jag annars tycker är mycket trevligt.

Förmiddagskaffet intogs på Pâtisserie David. Små och goda bakverk men ack så svagt kaffe. Undrar om det verkligen var meningen att det skulle vara så blaskigt. Hade aldrig gissat på kaffe om det vore en blindtest. Nåja, hann med lite shopping under eftermiddagen innan jag rusade till biograf Spegeln.

En helt underbar biograf. I den salongen jag valde, satt man skönt i stora och mjuka fåtöljer. Mellan stolarna fanns ett litet bord och en myslampa för att man ska kunna se vad man äter och dricker under föreställningen. Det fanns en bar inne i salongen där man kunde beställa förfriskningar. Helt i min stil!  Tyvärr var filmen inte min smak. Den heter ”Baby driver” och jag lockade av Kevin Spacey som är min favoritskådepelare. Filmen är allra mest biljakt, mycket action, lite komedi, lite romantik och många elaka busar.

Nu måste jag pusta ut på hotellrummet och kolla friidrotts-VM på tv. Mitt hotell rum har utsikt över Gustav Adolf torg som är Malmöfestivalens mat-torg och där även en scen finns. Uppträdande till 00.55 men sedan får jag sova.

10 thoughts on “Grå lördag

  1. Vädret har verkligen inte visat sin bästa sida tyvärr men med tanke på hur sommaren varit förvånar inget mig. Spegeln är en intressant biograf med en lång historia. Ett tag visades enbart porrfilmer men numera är alternativen helt annorlunda!

    • Jag gillar verkligen den typen av biografer, som är lite unika. Nåja, porr klarar jag mig utan men det var en fin lokal och nu härligt att kunna fika när man ser film. Ska börja välja den typen av biografer, vi har någon/några i Stockholm. Vill gärna att de ska överleva.

  2. Vilken biosalong. Såna skulle få mig att gå oftare.
    Fattar inte det där med svagt kaffe, jag får magknip av sånt och måste vara nära en ros efteråt. Folk brukar klaga på att jag gör för starkt kaffe men det är hundra gånger bättre än för svagt.

Kommentera

