Tre tabbar

Torsdagens vandring på Falsterbonäset var till stora delar till mycket nöje och belåtenhet men i ärlighetens namn ska jag avslöja tre tabbar.

  1. Eftersom denna är Skåneresa är tänkt för kultur och skrivande, hade jag begränsat med kläder med mig. Jag gick i shorts, t-shirt, joggingskor och hade en liten opraktiskt ryggsäck på ryggen. En bättre ryggsäck hade varit att föredra och jag önskar att jag haft med mig tröja och myggstift. De bara delarna av min kropp är fyllda av insektsbett av olika slag och nog hade en tröja värmt gott när solen var i moln och under resan hem. Även om jag älskar att vandring kan vara så enkelt, så var detta ganska klantigt av mg. Lärdom: Tänkt igenom din utrustning och vad du behöver när du packar.
  2. När jag var ute på den del som är längst ifrån bilväg, då stöp jag. Helt plötsligt låg jag där på marken. Turligt nog landade jag mjuk. Jag låg kvar en stund och kände efter och funderade på olika konsekvenser. Nu gick allt jättebra. Det gjorde bara lite ont en stund och jag tycker att det är lite coolt med ett skrubbsår på knäet. Lärdom: Håll koncentrationen och ta pausar ofta då snubbelrisken är stor när jag är trött.
  3. Jag hade läst om denna tur på Skåneledens hemsida. De rekommenderar en tur som är 17 km lång. Tyckte att jag blev trött och att det blev ganska många steg på stegräknaren. Men det är ju bara bra. När jag kom tillbaka till hotellet, ser jag att 17 km rundan tar en genväg som jag missat. Inte så konstigt att det kändes långt med tanke på hur varmt det var i solen och brist på utrustning och matsäck. Lärdom: Kolla karta och beskrivning, använd hjärnan till att tänka med.
4 thoughts on “Tre tabbar

    • Det fungerar ju för kortare turer med enklare ryggor men när man är van vid sin ryggsäck så saknar man den. Själv rekommenderar jag starkt att ha en bra ryggsäck. Det underlättar så mycket.

Kommentera

