Vinter i drömhuset

Vinter i drömhuset av Maeve Binchy är en feelgoodroman som främst utspelar sig på Irland. En kvinna startar upp ett litet hotell där tre systrar bott. Hon får kämpa och hon tar även hjälp för att till slut kunna välkomna sin gäster.

Det är många personliga berättelser som kommer fram i denna bok. Som läsare får vi veta bakgrunden och varje person som trots avigheter beskrivs med värme. Det ger ett längre perspektiv än enbart en vintervecka på den irländska kusten. Boken är uppbyggd med olika berättarröster vilket ger att en händelse blir belyst från olika perspektiv vilket ger en viss ödmjukhet.

Det jag reagerar mest på i berättelsen är hur olik en uppväxt på Irland är jämfört med min egen. Värderingar tycks ålderdomliga och jag fick tänka till flera gånger för att förstå vilken tid det handlade om.

Jag har naturligtvis sett Binchys böcker men inte trott att de var något för mig. Fick denna rekommenderad och fick också veta att detta är Binchys sista bok som många tycker är den bästa. Boken blev även belönad med Irish Book Award.

Det är inte den bästa bok jag läst men jag är glad att ha läst den. Eftersom den sägs vara Binchys bästa, så är det tveksamt om jag vill läsa hennes tidigare verk. Däremot ska jag inte vara så avig nästa gång jag ser hennes böcker. Det här var en glad överraskning för mig och jag är tacksam för rekommendationen.

7 thoughts on “Vinter i drömhuset

    • Lite konstigt komponerad bok, men jag gillade en del av de personliga historierna. Men jag håller med – mer för stunden än något man minns länge. Men å andra sidan mycket bättre än jag trodde.

  1. Ping: Feelgood | På Gång

Kommentera

