50 innan 50

Vaknade en morgon men en tanke. Jag ska sätta igång ett nytt projekt: läsa 50 utvalda böcker innan jag fyller 50 år. Projektet ska heta ”50 innan 50”. Jag tänker sådana böcker som jag skulle vilja ha läst, typ: klassiker, nobelpristagare mm, sådana som jag sällan orkar ta mig för. Det är ingen brådska, jag har flera år på mig.

Har ni tips så tar jag tacksamt emot dem, så ska jag sätta ihop min lista.

Funderar på om det finns flera saker att göra innan 50-årsdagen. Kanske kan bli fler projekt?

11 thoughts on “50 innan 50

  1. Vad har du för tidsperspektiv? jag blev nyfiken på tänker – själv har jag en rejäl hör med bokfynd från tidigare bokreor och tanken kom att lägga upp en liknande plan bara för att få läst dessa böcker. 🙂 Fast jag får stätta ribban mot 60 år. 🙂

    • Jag har nästan fyra år på mig. Men det blir ju en hel del med tanke på att jag vill läsa annat också. En del av de böcker jag tänker på för detta projekt är ju tjocka och tar tid att läsa.

      • Ja det är ju de där tjocka böckerna som kan ställa till det. Man får väl helt enkelt blanda så gott det går på tjocklek och innehåll. Men tanken är bra – den tog jag till mig på en gång. Fast vet i sjutton om 3 år räcker – men det är en start. 🙂

  2. Klassiker, eller andra välkända litterära verk uppfattar jag att du vill ha tips på? Om det är rätt uppfattat så är Victor Hugos ”Samhällets olycksbarn” ett tips från mig. Att det dyker upp är att jag läst dem under senaste året med tanke på att jag ska se Les Miserables (musikal) i höst, Sedan är förstås Vilhelm Mobergs ”Utvandrarserie” läsvärd, men den har du kanske plöjt igenom!?

    Jag är inte så bevandrad i klassikerna, läser mer det jag tror faller mig på läppen.

    Kul idé i alla fall, lycka till!

  3. Jag har alltid läst oerhört ostrukturerat utan att läsa in mig på författare.

    Just nu är jag helt tagen av Vibeke Olssons ”Molnfri bombnatt” där jag tycker man kommer under skinnet på en sjuttioårig kvinna som kom till Sverige från Tyskland efter kriget. Sen ser jag att författaren är svensk och skrev boken innan hon var ens 40. I ”Ulrike och kriget” ”var” hon som jag minns det lika övertygande som ung flicka i nazi-Tyskland. Då var hon sjuttonårig debutant…

    Hur kan man skriva så?

Kommentera

