Omberg

Efter Vadstena, gick färden vidare till Omberg. Där valde jag att bo två nätter på vandrarhemmet Stocklycke. Jag ägnade dagarna till vandring. Det fanns gott om leder, slingor, vägar och stigar. Det var välmarkerat och det fanns en bra karta som fungerade väl. Omberg är dessutom begränsat, så man kan inte komma så himla fel, även om det kan bli långt att gå.

Det jag gillade var den varierande naturen: bokskog, granskog, ängar och närheten till Vättern. Det finns lämningar av flera fornborgar och Alvasta klosterruin ligger alldeles nära. Att vandra där är ganska lätt men det är brant på sina ställen vilket jag tycker är lite läskigt. Högsta punkten är 263 m ö h.

Vandringarna var jättefina men jag är inte så nöjd med vandrarhemmet. Servicen var minimal, svårt att få kontakt med personalen. Det fanns ett kafé med begränsat utbud. På kvällen fanns möjlighet till middag men behövde bokas i förväg. Dessutom var middagen redan 17.30, vilket jag tycker är tidigt. Jag hade dessutom bokat med lakan. Jösses vilken dålig kvalitet. Det är ok för mig att det är omaka delar men det var för slitet och noppring polyester. Det hade varit mer prisvärt att åka och köpa ett bäddset. Hela huset var slitet med en hel del trasiga detaljer. Verkligen trist, tycker jag.

Jag besöker gärna Omberg igen men då måste det bli med ett annat boende.

3 thoughts on “Omberg

  1. Ping: Borensberg och Göta kanal | På Gång

  2. Omberg… härlig natur! Jag har endast tagit en fika där, jag tror det var på vanrarhem. Var du uppe vid Ellen Keys ”Strand”, hennes sommarresidens som senare blev hennes fasta hem. Efter hennes död skäktes det till ”rekreationshem för utarbetade hemmafruar” eller med något liknande ändamål. Minns inte exakta ordalydelsen. Trädgården, trappan ned till hennes brygga vid Vätters Strand. Jag tycker det är höjdpunkten på Omberg. Vacker utsikt… har allt! Nu blev jag lyrisk?

    • Jag gick förbi men då var det stängt. Jag tänker att jag ska åka dit en annan gång. Tyvärr har de ju begränsade öppettider. Då ska jag bo på turisthotellet Omberg – det ser fint ut.

Kommentera

