Vandring som lyxindustri?

När man ska kolla på kläder för vandring, är Kungsgatan ett bra ställe att starta på. Där radar märkesbutikerna upp sig. Utbudet är stort, innovativa tekniker i textiler och funktion och priser är därefter.

Det som förvånade mig idag var att det inte enbart är friluftsmänniskor som är där. Det var trångt i Naturkompaniet/Fjällräven-butiken där de flesta kunder var utländska turister. Det glittrade i deras ögon när de valde bland alla färger i Fjällräven kånken.  Nog visste jag att de populära, men inte otroligt eftertraktade.

För mig är det lite för dyrt. Jag har bra utrustning och behöver inte lyxen, så mycket vandrar jag inte. Men visst finns det mycket fint. Å andra sidan minns jag den tid då man åkte till Försvarets överskottslager och köpte kängor och brallor för en billig peng. Det fungerade alldeles utmärkt.

7 thoughts on “Vandring som lyxindustri?

Kommentera

