Den drunknade

Den drunknade är Therese Bohman:s debutroman och jag råkade få den i min hand häromdagen. Så snart jag började läsa så blev jag fast. Det är en stark berättelse som attraherar mig direkt.

Berättelsen börjar en sommar i Skåne. Vid ett besök hos sin syster upptäcker en ung kvinna två saker: dels en aning om att hennes syster inte har det riktigt så bra som hon säger, dels att hon blir attraherad av sin systers man.

Det är en nära och närvarande berättelse. Den unga kvinnans berättelse är i nuet, vågar stanna i känslor och stunder. Det är vackra, äkta beskrivningar och det tilltalar mig. Mina tankar går till Christine Falkenland som jag också gillar mycket.

Som jag förstår det har recensionerna varit blandade. Själv har läst Den andra kvinnan av samma författare och ser fram emot att läsa Aftonland. Det här är en stil som jag verkligen gillar.

One thought on “Den drunknade

Kommentera

