Som en dansk pölse

Torsdagen bjöd på strålande sol. Stranden lockade för min del. En fördel med strand är att det finns bänkar och sittplatser av olika slag, jag kan läsa om jag vill eller skriva för hand i skrivbok om jag hellre vill det. På så sätt får jag lite gjort när jag njuter av solen.

Här i Helsingborg är strandsträckan lång, flera km och jag kan ta promenader mellan olika platser. Jag valde en plats nära Påskogsbadet. Tyckte verkligen att jag hade med mig allt men när en strandbadare tog fram kaffe och bulle så blev jag så enormt kaffesugen. Det blev en promenad tillbaka till stan och ett av stadens kaffeställen, Koppi. Kaffet var gott men lite speciellt. Jag tror att man bör prova sig fram bland deras sorter för att hitta sin favorit.

En ny promenad tillbaka till stranden och denna eftermiddag fick jag leta efter en ledig plats. Ganska snart började solen gå i moln men det var fortfarande skönt: varmt, fläckande vid och alla dofter från havet.

När kvällen kom, kom även den lite bittra insikten att jag bränt mig. Jag var rejält röd, påminde ganska mycket om en dansk pölse. Men med några undantag. Eftersom jag inte tänker på att sola, så tänker jag inte heller på att klocka, mycken, shorts, t-shirt mm kommer att lämna ljusa märken i huden. Så jag ser ut som en dansk pölse med en del vita streck och fläckar.

4 thoughts on “Som en dansk pölse

    • Det bjuder jag på i detta lilla sällskap. Nu är jag hemma igen och tänker mig en tur in till Djurgården i morgon, då är jag inte lika generös – det får blir någon form av lång klänning.

Kommentera

