Mås-jakt

Idag har jag gjort något som jag verkligen inte brukar göra. Jag har våldgästat en keramiker.

För nästan ett år sedan gjorde jag en vandring längs Öresundsleden. Vid en del av leden såg jag några helt underbara måsar i keramiken. Måsarna satt på räcken till altaner på några hus. Jag såg även en väldigt söt gris i keramik. Sedan dess har jag försökt ta redan på var dessa vackra skulpturer kommer ifrån.

Jag har sökt massor av information på nätet och googlat helt utan framgång. Eftersom måsarna dök upp i ett speciellt område, var en tanke att keramikerna fanns i närheten. Men å andra sidan, det finns gott om keramiker i hela Kullabygden. Igår fick jag upp ett korn, jag hittade inte någon bra bild men en bild som visade på en likande stil. Tyvärr har keramikern ingen hemsida eller facebookadress så det var inte lätt att kontrollera. Men det fanns en fysiskt adress i Höganäs.

Detta triggade igång mig och idag blev det en liten utflykt till Höganäs. Jag ville till Keramiskt Center men även undersöka om jag kunde hitta adressen. Det kunde jag. Och dörren stod öppen till ateljén, så jag klev in. Jag misstänker att det är tantvarning på detta men det struntar jag i. Jag var bara tvungen att kolla om det var rätt keramiker och det var det!

Pratade en stund med mannen. Han hade inte något till försäljning, allt säljs innan han hinner bli klar och många lägger beställningar. Å andra sidan har jag inte råd med spontaninköp i den prisklassen.

Känner mig ändå väldigt nöjd med mitt detektivarbete. Ska dock inte göra detta till någon vana. Tycker ju inte om att störa konstnärer i deras arbete. Tycker inte om att störa över huvudtaget. Men lite kul var det!

3 thoughts on “Mås-jakt

  1. Ping: Bokfynd | På Gång

Kommentera

