Grinda

Under onsdagen blev det en tur till ön Grinda i Stockholms skärgård. Jag älskar att åka med de äldre ångbåtarna men även andra båtar går bra. Det är ju en fin möjlighet vi har här i Stockholmsområdet, tycker jag. Det blev en endagsutflykt. Jag har haft problem med huvudvärk, feber och krånglade mage de senaste dagarna och då vill jag helst sova hemma.

Grinda är en ganska liten ö, mest känd för sitt värdshus. Jag strosade runt och hamnade på deras lilla café. Tror att jag fick det sämsta kaffe jag någonsin druckit. Nej, det var ingen höjdare. Vad jag har upptäckt så är det Utö och Sandhamn som har de bästa bagerierna i skärgården. Nu är bröd inte det viktigaste i livet. Men jag gillar det genuina, företagsamhet på en grund, snarare än att de enbart försöker tjäna pengar på turister som är fast på en ö. Där ser jag bagerierna som ett bra tecken – de som älskar bakning, satsar på kvalitet och kan tjäna pengar på det.

Hemresan gick bra och det känns alltid så konstigt att gå i land vid Grand Hotell. Kläder och stämning som passar så bra ute i skärgården är inte lika rätt i stan. Kontrasterna är enorma. Ändå gillar jag båda.

8 thoughts on “Grinda

    • Försöker inbilla mig att det är meningen att jag ska ta det lite lugnt. Men jag vill ha huvudet tillbaka – den värken är inget rolig.

Kommentera

