Ett fattigt år

För att år sedan såg tillvaron helt annorlunda ut. När jag vaknade på morgonen var jag irriterad på världsliga ting. Så kom det fruktansvärda beskedet att min älskade ögonsten gått bort. Min brorson blev bara 13 år. Jag saknar honom så att det gör ont och det känns verkligen när man når en årsdag.

Jag vill helst tänka på allt fint han betydde för mig. Jag vill minnas allt det glada och hylla den fina kille han var. Det gör jag för det mesta. Men idag är det tungt. Tankarna dras till den hemska dagen och dagar av sorg. Kanske måste man få ha sådan dagar.

Händelsen och det senaste året har inneburit att jag omvärderat mycket i livet, gjort en hel del förändringar och lagt grunden för kommande ändringar. Jag är inte riktigt den samme som tidigare även om mycket av mig förstås finns kvar.

Konstigt nog har jag inte kunnat skriva så mycket om min ögonsten, vad han betydde och alla känslor och tankar som snurrat runt. Att skriva har inte varit mitt sätt att bearbeta sorgen. Jag slutade försöka. Däremot har jag samlat uppslag, små lappar med embryon till texter och idéer. Det ska jag ta tag i nu. Någon gång under året bestämde jag mig för att ge det ett år. Året har gått och nu ska jag lägga upp en plan för det skrivprojektet. Eller rättarare sagt i morgon. Idag får tankarna vara på annat håll.

9 thoughts on “Ett fattigt år

  1. Så ung borde ingen dö…

    Kanske har du behövt året för att kunna bearbeta vad som har hänt men nu är du redo för ett nytt projekt.

    • Jag tror att distans kan vara bra. Hur man bearbetar sin sorg är ju individuellt. För mig har målandet varit helt fantastiskt bra. Det kunde jag aldrig tro. Nu känner jag mig redo för tangentbordet igen.

    • Ja, sorgeår har sin betydelse. För oss har det dock blivit lite konstigt eftersom pojkens mamma dog ett halvår före honom. Vi blev liksom inte klara med hennes sorgeår så det har blivit lite dubbelt och konstigt. Men tänker att det är över nu.

Kommentera

