Skåneleden – tankar om karta och stavar

Att gå en markerad led har många fördelar. Det är väl förberedd, välvalda vägar och ofta tydligt markerad. I princip behöver man inte karta men det gillar jag att ha. Kartan är en stor del av min förberedelse, det är kul att hänga med på kartan och det är bra att veta var man när om man måste gå en annan väg. GPS, som finns i mobiltelefonen, är också en extra säkerhet om man känner sig vilse. Dock är det ju inte säkert att man alltid har täckning.

Inför varje vandring tänker jag att jag måste köpa mig en kompass. Det har inte hänt än. Och det har gått bra ändå.

Något jag brukar ha med, men glömde denna vandring, är gåstavar. Fördelar med stavar är att det ger ett bra tempo, de är ett bra stöd i branta partier, bra stöd när man behöver balansera på smala spångar och att man får röra lite på armarna. Nackdelen är att det är mer att bära på och lätt att glömma dem någonstans. Denna vandring löste jag det på bästa sätt genom att ta av naturen. Naturen är full av bra pinnar som är utmärkta gå-stavar. De är gratis och bara att välja en ny om den man har inte passar.

Kommentera

