Vandring på Skåneleden – resan dit

Det har varit lite si och så med min planering inför vandringen på Skåneleden. Jag har lagt mycket tid på att välja etapper, kolla resor men det har inte varit helt lätt. Det är väldigt mycket arbeten på järnvägsspåren i sommar så jag har fått göra en del avkall på mina preferenser för att få till planeringen.

Tåget resan började med en bussresa eftersom sträckan Stockholm-Södertälje inte var i bruk. Min buss skulle gå kl 05.45 vilket medförde att jag fick ta en buss hemifrån 04.11. Det har jag inte riktigt räknat med men det gick bra. En bit i alla fall. Men när ni har några km kvar till Centralen stannar bussen och chauffören meddelar ”Bussen trasig”. Inte åka mer”. Jag fick alltså en halvtimmes promenad så där på morgonkvisten! Tur att jag hade god marginal till tågbussen.

Det fungerar med buss istället för tåg men det är rejält bökigt med all packning. Tågresan ner till Lund gick bra och där väntade ett byte till tåget till Simrishamn. Bara att konstatera att det tar tid att resa genom Sverige men det är vackert!

Simrishamn var mulet och grått. Jag strosade runt och valde sedan en restaurang för lunch. Det var kallt och få satt ute, trots att det fanns tak. När jag satt där öppnade himlen sig och regnet vräkte ner. Precis det vädret jag inte önskade mig på min solskensvandring.

6 thoughts on “Vandring på Skåneleden – resan dit

    • Jag försöker ha så lite som möjligt eftersom allt ska bäras. Ryggsäck, liggunderlag, bra underkläder, sovkläder, ombyte, sjal, regnkläder, solhatt. Jag bär med vatten för att vara säker på att jag har. Sjukvårdsprylar, skavsårsplåster, ormsalva och toalettpapper.

      Den här gången saknade jag mina sandaler, en fungerande kamera, kikare, sysselsättning för långa kvällar.

      Jag har jättesvårt att få i mig mat när jag är ute. Vid denna typ av vandring kan jag fika vid ställen längs vägen, köpa med mig en macka. Sedan har jag med hårt bröd, makrill, korv, powerbars och nötter. Men jag lagar sällan mat ute eftersom jag inte äter upp.

Kommentera

