Framtidsdrömmar

Satt en kväll och tänkte på olika framtidsscenarion, olika möjligheter hur framtiden kan bli, olika alternativ att sträva mot. Ett av dem blev en vacker bild.

Jag tänkte mig att jag satt på en glasveranda till ett litet hus, vid havet eller med helt fri utsikt. Det lilla huset var praktiskt och hade en avskild del för min samtalsmottagning. Jag hade stor frihet, kunde skriva i lugn och ro på mina böcker och ta emot klienter för coaching närhelst de ville komma. Dvs flexibilitet för oss alla. Mellan coaching och skrivande kan jag var och leva, ta promenader och läsa. På något sätt kommer tillräckligt med pengar in, från samtal och författarskap. Kanske inget överflöd men full tillräckligt för att leva.

Det är en vacker framtidsbild där jag känner harmoni. Men jag känner även en viss rastlöshet. Den bilden behöver nog 10-15 år innan det är dags för mig att slå mig till ro på detta sätt. Samtidigt kan jag känna en trygghet i att möjligheten finns. Coachingutbildningen som jag gått kan vara ett steg i rätt riktning och jag vet hur jag kan gå vidare, fortsätta utvecklas och utbilda mig vidare. För mig är den någon form av trygghetskänsla att veta att det finns alternativ om nuvarande vägval inte blir rätt.

Kanske har tryggheten alltid funnits där men nu blev den tydligt, bilden gjorde scenariot konkret. Det känns också väldigt bra att kunna fatta ett beslut, att det inte är rätt nu, utan att behöva säga nej för all framtid. Det kan bli verklighet en dag, men inte nu. Nu är tid för annat.

13 thoughts on “Framtidsdrömmar

    • Ojdå. För mig är tankar om framtiden viktigt – det ger fart framåt. Det är inte alltid jag kallar dem drömmar, det kan även vara framtidsbilder, scenarios, alternativ och möjligheter. Men jag älskar mina drömmar. Och att uppfylla dem.

    • Superviktigt tycker jag. Det behövs en bra balans mellan nuet och drömmar. Men utan drömmar kommer jag ingenstans. Och jag vill åt något håll.

  1. Man brukar ju säga att var sak har sin tid och oftast så stämmer det väldigt väl. Man ska helt enkelt vara redo när ett viss steg ska tas och dessutom våga…

    • Att veta vad som är rätt tid är ofta svårt. Det kräver träning. Jag tror mycket på att våga se och ta chansen när den kommer. Men ibland är det rätt att vänta.

Kommentera

