Midsommar för dem med traditioner

Som jag ser midsommar, så är det en högtid för alla som har traditioner. Har man inga kan man skapa eller låta bli. Jag har inga traditioner och i år var jag på besök hos mina föräldrar. Mina föräldrar behöver min hjälp och det tar sin tid att hitta sätt att ta hand om sina föräldrar på ett bra sätt. Det går, det tar tid och den tiden får jag försöka hitta. Men något särskilt firande blev det inte.

Jag tror att midsommarfirandet är under förändring. Alla har inte tillgång till sommarställen, alla är inte intresserade av folkdans och många nysvenskar behöver hitta sin egna midsommartraditioner. Jag undrar om det när någon som tänker på denna utvecklingen eller om den sköter sig själv. Personligen tror jag att det finns en del att göra. Personligen ser jag gärna att vi moderniserar vår midsommar och ser till att inkludera alla i samhället. Det känns viktigare än att anammar amerikanska traditioner.

Nu är jag mest glad att helgen är över. Skönt med vanlig sommar igen!

 

 

7 thoughts on “Midsommar för dem med traditioner

  1. Har inte heller insett poängen med midsommar…mycket tacksam över att inte behöva packa allt och Gud vet vad och bege mig till ngn primitiv sommarstuga och tillbringa ett dygn med dyngfulla människor och leka ”svensk idyll”!! 🙂

  2. Man ser att det är fler människor kvar i stan nu än för tio tjugo år sedan. Jag som saknar sommarstuga har inte heller nga traditioner. Jag brukar jobba. Det kanske är min tradition?

  3. Jag älskar midsommar, men det har egentligen inte med helgen att göra, utan mer att årstiden ofta är så vacker, och det finns tillfälle att njuta av den.

Kommentera

