Sameblod

Det händer att jag går på bio och i gårkväll var en sådan kväll. Jag och några väninnor såg ”Sameblod” och det är en stark film.

Det börjar i nutid med en begravning men snart få vi en tillbaka blick och större delen av filmen handlar om en samisk flicka som drömmer om ett annat liv än det hon har. Hon är stark och tar steg för att frigöra sig men det är inte helt lätt.

Jag blev starkt berörd. Det finns mycket om hur samiska flickor har haft det, som man helst inte vill tro att det är sant men ändå nyttigt att få ta del av. Däremot är det lite svårt att veta tider. Hur gammal är flickan? Tonår? När i tiden utspelar sig detta? 30-tal? 40-tal? 50-tal? Jag vet faktiskt inte.

En mycket sevärd film. Det berörde mig djup och jag kommer att tänka på den länge.

 

4 thoughts on “Sameblod

Kommentera

