Den lilla bokhandeln i Paris

Den lilla bokhandlen i Paris av Nina George, är en rar historia, en feelgood-berättelse som utspelar sig i Frankrike. En lättsam underhållning där ord och böcker har en stor betydelse.

Det handlar om en bokhandlare som har en unik bokhandeln. På en pråm i floden, säljer han böcker eller snarare ordinerar till olika personer beroende på av de behöver. Han vägrar även sälja om det inte känns rätt. Han bor i en lägenhet där grannarna har god koll på varandra. Trots sin förmåga att bota andra med böcker, har han en hel del i sitt eget bagage att ta hand om.

Det är en berättelse med många vackra beskrivningar och det ger en avslappnande och varm känsla. Dråpligheter händer och det mesta i berättelsen är förutsägbart. Inte så mycket extra ordinärt, men en bok som kan passa för lata dagar. Mysigt för stunden men det är ingen berättelse som fastnar. Men titeln – den är konstig och ligger långt från originalet.

8 thoughts on “Den lilla bokhandeln i Paris

      • Ok. Nu köpte jag några kilo böcker i London och så har jag lånat några till semestern, men ifall att… Känner att jag behöver bredda mig litterärt, läser mest deckare.

      • Själv har jag egentligen köpstopp. Har skokartonger med böcker jag köpt för att läsa. Högarna växer.

Kommentera

