Att vara på fel plats

Igår åkte jag in till stan för att äta lunch med en väninna. Noterade ovanligt många män, klädda i röda t-shirts och halsdukar och som pratade engelska. Jag är ju ingen sportfantast man jag fattade ju att det hade med sport att göra. Väninnan hade något mer koll, hade läst i tidningen på morgonen att det handlade om fotboll. Efter vår lunch promenerade vi en bit och noterade försäljning av tröjor och halsdukar, vilket förklarade en del. Det var alltså samma tröja för båda lagen typ final-tröja.

Jag gick vidare och råkade hamna i Kungsträdgården  och kände mig så fel. Det var uppladdning för fortbollsfest och jag drog mig snabbt därifrån, långt bort och i ett biblioteket. I biblioteket var det lugnt men ljudet från trafiken skvallrade om kaos.

När jag kom ut några timmar senare kunde jag notera ett enormt trafikkaos. Poliser och trafikledare försökte göra något men såg mest stressade ut. Jag valde att promenera via Odenplan till St Eriksplan där jag tänkt mig en lugn fika. Jädrans vilket misstag.

Det var otroligt mycket folk ute och alla gick mot St Eriksplan. Förutom fotbollssupporters var det gott om ordningsvakter och poliser. I Vasaparken stod en gäng polishästar, vilket jag först tyckte var konstigt men som fick sin förklaring. Nära St Eriksplan hade en gata spärrats av och 20 000 Manchesterfans laddade upp. Där hade jag inte tänkt att hamna. Jag ville ju bara ta tåget hem. Låt oss säga att jag inte var ensam på sträckan till Friends Arena.

Hjälp, så fel jag kände mig. Jag undviker gärna större folksamlingar av säkerhetsskäl och om jag vill besöka sådan ställen så ska de vara ett medvetet beslut. Allt gick i alla fall bra men en läxa är att ha lite mer koll på vad som händer i stan. Det här med final i internationell fotbollscup är inget för mig.

6 thoughts on “Att vara på fel plats

  1. Jag hamnade på samma tunnelbana som mobben mot Solna och såklart var det förseningar, sen i Solna centrum bara vällde dom ut, hundratals fulla skrikande män och rulltrappan är ju jättelång eftersom blå linjen är så långt ner, den såg dom till att stanna och alla bara trängde sig uppåt jag var faktiskt riktigt rädd…sen väl ute; massor av poliser och piketbussar och hela kvällen hörde vi helikoptrar cirkulera över området, tycker våra skattepengar kunde gå till ngt annat än att övervaka dessa säkerhetsrisker!! Det kanske var en fotbollsfest, vad vet jag, men det jag såg var bara obehagligt 😦

    • Jag har ingen koll på hur detta finansieras. Det var välorganiserat från polisens sida och de supporters jag mötte var trevliga. Men… så mycket folk är obehagligt.

      • Såklart det är nödvändigt för polisen att organisera sig kring detta, jag menade inte att de skulle låta bli, men frågan är om vi behöver fotbollsmatcher..? Och frågan är om folk ska få dricka..? (Hur nu det ska gå att förbjuda..) så obehagligt!

      • Men all polisinsats orsakas av något. Visst kan man låta var och en betala men samtidigt har vi ett system med skatt där vi delar på kostnader av olika slag. Det fanns väl en tid då idrotten fick betala men det togs bort.

        Och någon form av berusningskontroll finns ju.

Kommentera

