Att höra snett

Något som absolut inte är något problem, men som jag gillar att filosofera över är hörseln.

Jag har tv-ljudet på låg nivå och trivs med det. Samtidigt har jag noterat att jag måste justera ljudet beroende på var jag sitter i rummet. När jag sitter i fåtäljen är högerörat mer vänt mot tv:n och jag hör bra på lång nivå. När jag däremot sitter i soffan är näsan riktigt mot tv, och jag gissar at jag lyssnar med båda öronen, och då måste jag höja en aning. Det är fortfarande lågt men en noterbar skillnad och det intresserar mig. Hör jag snett? Hör jag olika på de olika öronen och olika när jag hör med båda. ´Kan jag ens ”blunda” med öronen.

När jag arbetar i kontorslandskap, på caféer och publika ställen, så stänger jag på något sätt av hörseln. Jag vet inte hur jag gör men jag kan bli jätterädd när någon börjar prata med mig och hörseln går igång igen. Ibland med fördröjning.

Jag har inte dålig hörsel, däremot vad jag kallar glappkontakt i hjärnan! Som liten blev jag instängd, av misstag, i trångt utrymme och det blev syrebrist. Det gör att hjärnan i bland hoppar över någon liten signal. Det märks främst på synen men ibland undrar jag hur mycket hörseln är påverkad egentligt. Det finns ju ingen tydlig referens. Jag hör det jag hör och vet ju inte hur andra upplever samma sak. Det är sådant jag tycker är intressant.

3 thoughts on “Att höra snett

Kommentera

