Final i tandracet

Det känns som final. Det känns som att en långvarig kamp äntligen nått sitt slut. Det känns som att mitt tandhälsoprojekt äntligt gått i mål. I dag har jag fått en krona insatt och tandraden är hel igen.

Det hela började för ett år sedan, ett år och en dag som man ska vara noggrann. När jag borstade tänderna på morgonen den 17 maj 2016 sprack en tand. Det var starten på en mycket lång process. Jag har gjort ett stort antal besöks hon tandläkaren, rättare sagt tre olika tandläkare och en tandhygienist. Min tand har lagts, gått sönder, lagats om och slutligen dragits ut. Ett tandimplantat har förberetts, vilket var betydliger mer omfattande än jag kunnat ana. Operationer, penicillin och värk har varit vardag. Problem har uppstått och blivit lösta. Jag har även behövt fixa med andra tänder i munnen. Allt är gediget gjort. Det har tagit mycket tid, inneburit en del oro, tårar och dessutom kostat en del pengar. Och mycket är redan dokumenterat i bloggen.Kunde aldrig tro att det skulle bli en sådan resa. Ett väldigt långt år för att nå bättre tandhälsa.

Nu är det klart. Nästan i alla fall. En ny tand är på plats och betald. En sista efterkontroll återstår. Men det känns som att det här är dagen då målet är nått, att kampen är över. Jag har varit ihärdig, gjort det som är bäst på sikt även om det varit rejält obekvämt under tiden. Jag har inte gett upp och nu är jag klar. Det är värt att fira!

2 tankar på “Final i tandracet

  1. Åh, lycka!
    Så skönt att vara i mål. Förstår att det varit kämpigt på fler än ett sätt.
    Du får vara min mentor i mitt projekt! 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.