Dagstur till Göteborg

Gick hemifrån strax före fem på morgonkvisten och kom hem igen efter midnatt. Det är en del av knepen för att maximera upplevelserna under en dag. Tisdagen innebär en resa till Göteborg och då kan det vara bra att utnyttja tiden väl.

Tågresan gick bra och när jag kom fram vid nio-tiden unnade jag mig en andra frukost. Ibland måste man ju få njuta lite. Strosade sedan mest runt för att insupa intryck och atmosfär och han även med lite fönstershopping. Målet var Göteborgs konstmuseum och utställningen av Tove Jansson.

Utställningen skapade av Ateneum i Helsingfors och har sedan formats om för att bli en resande utställning. Den har visats på Millesgården i Stockholm, nu Göteborg men ska snart vidare till Köpenhamn och sedan Storbritannien. Utställningen visar en mycket stor bredd av Janssons skapande och det är väldigt intressant. Måleri, skrivande och illustrationer var viktiga men också ett starkt engagemang för samhället. Man får också ta del av ett gott samarbete mellan syskon. Jag tycker att det var en väldigt intressant och fin utställning, väl värt en resa till Göteborg.

Under eftermiddag och tidig kväll unnade jag mig en god lunch, shopping och att sitta på caféer och njuta. Det blev en riktigt skön dag men jag var rejält trött i benen när jag landade på tågsätet för hemfärd. Mer än 32 000 steg hann det bli och det brukar jag sannerligen inte komma upp till en vardag.

Kommentera

