En helg på Björkögården

I fredagskväll störtade jag iväg från coachingkursen för att ta mig upp till Roslagen. Typ Norrtälje trodde jag men det visade sig bli en betydligt längre resa till något som heter Björkö-Arholma. Inte riktigt säker på var jag befann mig men det blev i alla fall en jättefin helg. Det var Svensk kyrkan i min kommun som arrangerade vad de kalla för ”Må-bra-dagar” och för mig var det första gången som jag var med.

De andra kom redan till lunch men jag anslöt på kvällen, alldeles lagom till en ”upplevelsevandring”. Det blev en skön kvällspromenad med reflektion. Kvällen ägnades sedan åt samtal, mys och ostbricka och vi var alla lite bekymrade över att missa finalen av Let´s Dance. Man kan ju inte få allt i livet.

Lördagen var solig och fin. Efter frukost satt jag ute i solen och läste. Deltog i en avslappningsövning och valde sedan att sitta på bryggan och läsa. Det var magiskt skönt. Under eftermiddagen hade vi en pilgrimsvandring, en långsam vandring med mycket eftertanke och det passar mig utmärkt. En efterlängtad kopp kaffe väntade när vi kom tillbaka och därefter fanns tid för skapande.

Jag testade något som jag tror kallas nåltovning. Det var i alla fall något med ull och jag satt och hackade med en nål. Det var jättekul och något jag gärna lär mig mer av. Resultatet är kanske inte så imponerande men titta noga: Det gula på ena tavlan är jag, sedd bakifrån där jag står i min randiga tröja och stubbiga ben och blickar mot himlen. Nu vet nu hur jag ser ut 🙂Kvällen innebär meditation, andakt på bryggan och ännu mer skapande. Och det blev en ganska tidig kväll. Kanske är det alla tankar, kanske havsluften som gjorde att vi sov så gott.

Vi vaknade upp till en grå söndag som mest innehöll reflektion och packning. Jag var nog ganska mätt både på intryck och gemenskap. Avslutade med att skapa något av naturen och det kändes fint. Skönt att få lämna var en del tankar där i Roslagen och samtidigt ta med både minnen och nya insikter hem igen. Nu är jag redo för slutspurt inför sommarlov.

2 thoughts on “En helg på Björkögården

Kommentera

