Bildhuggarens dotter

Bildhuggarens dotter av Tove Jansson är en bok med korta barndomskildringar från Tove Janssons liv. Det är korta axplock, ljuva korta stunder som på olika sätt format Tove Jansson.

Boken gavs ut första gången 1968 men den utgåva jag läst kom 2014. Jag har tidigare läst noveller av Tove Jansson som jag gillat och att få läsa om hennes eget liv i kortform, kändes väldig stimulerande och intressant.

Beskrivningarna är lekfulla och det är mycket välskrivet i en säregen stil. Jag har fått en mycket trevlig läsupplevelse, dock kort, jag hade gärna läst mer. Nu känner jag mig redo att skynda till Göteborgs konstmuseum för att se utställningen om Tove Jansson. Jag missade den när den var i Stockholm men vill gärna se den. Måste passa på medan chansen finns.

4 thoughts on “Bildhuggarens dotter

  1. Perfekt att ha läst den innan du besöker utställningen. Jag såg den när den var i Stockholm men ibland blir det så att man missar saker…

Kommentera

