Respekt för tid och nedlagt arbete

Haft en usel dag. Började redan igår med teknikstrul. Skulle lämna in en inlämningsuppgift men när det börjar strula så går ju allt fel. Deadline var vid midnatt och den missade jag. Men eftersom jag nästan var klar, så ville jag skicka in, det var ju så lite kvar. Satt uppe till fyra…

Efter några timmars sömn så gick jag upp och förberedde nästa uppgift. Ännu mer teknikstrul och nu ger jag upp. Det handlar om en presentation. Presentationen och ämnet är inget problem men det störningar i videobilden. Jag är ingen it-tekniker och sådant strul tar fram mina sämsta sidor. Jag ser ingen lösning. Men framförallt fattar jag inte varför jag måste synas i bild när det finns på presentationsmaterail och ljud. Det här är enbart onödigt arbete.

Nästa punkt på agendan var förberedelser inför en opponering av ett arbete som vi gjort i grupp. Jag var laddad till max och var beredd att både lyssna med framförallt försvara vårt arbete. Men vilket fiasko det blev. Opponering via webben där läraren har ett trasigt headset är verkligen uruselt. Första överraskningen var att vi skulle presentera vårt arbete. Inga problem för mig som är van men mina kompisar blev skärrade. De kommentarer vi sedan fick kan knappast räknas som opponeringen, ens återkoppling. Mycket var beröm. Det konstruktiva kommentarer de tog upp redaktionella ändring, typ – ändra ett ”samt” till ett ”och”. Andra kommentarer var direkt felaktiga. . Det var så dåligt att jag bara blev ledsen. När vår grupp skulle opponera på en annan grupps arbete, så hade vi mycket bra återkoppling. Tyvärr blev vi avbrutna innan vi hann komma till det viktigarste. Och lärare, betygsättare, hade ju ett trasigt headset så hon hörde inte vad vi sa. Det här var verklige illa. Respektlöst för all tid vi lagt ner på detta. Andra har tagit ledigt från sina jobb för att delta, då det är obligatoriskt. Helt vansinnigt.

Jag vet att jag är en elev som ska lyda mina lärare. Jag förväntar mig dock att skolan ska respekt mig och min tid. Just nu lägger jag alldeles för mycket tid på sådant som varken leder till kunskap eller utveckling. Men nu ska jag sluta sura och se fram emot nästa möte med ett grupparbete.

2 thoughts on “Respekt för tid och nedlagt arbete

  1. Så irriterande när tekniken inte fungerade som den skulle och sedan en opponering som inte var mycket att hurra för. Då blir man helt klart besviken. Men jag förmodar att ni gör någon form av utvärdering så att ni kan framföra era synpunkter.

    • Jadå, vi använder utvärderingar och skickar återkoppling på olika sätt. Det har varit framgångsrikt. Det är mycket som inte fungerar så det kommer att ta en paus dvs ingen nyintagning till hösten. De har insett att de behöver göra ändringar.

Kommentera

