Sista brevet från din älskade

Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes har hållit mig fängslad de senaste dagarna. Det är en kärlekshistoria av ovanliga mått och när man väl börjat läsa är det svårt att slita sig.

Berättelsen spelar sig främst i London i början av 60-talet. En kvinna vaknar upp på sjukhus efter en olycka om minns ingenting. Det tar tid att lära sig vem hon är och hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Mycket förändras när hon hittar ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man. Ca 40 år senare hittar en kvinnlig journalist samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon fångas helt av historien och vill veta mer.

Det är en stark beskrivning av kärlek, både lycklig och olycklig. Det är även en mycket stark beskrivning av kvinnans situation och möjligheter under 60-talet och hur det har ändrats med tiden. Och vad som inte har ändrats. Hela berättelsen är mycket välskriven och välkomponerad och det är svårt att lägga den ifrån sig. Även om vissa delar känns banala, och kan ifrågasättas, så vill man ändå fortsätta läsa.

4 thoughts on “Sista brevet från din älskade

  1. Jag gillar alla Jojo Moyes böcker – främst för att de är så olika sinsemellan och att en kan läsa dem var för sig, utan att de hänger ihop (förutom Livet efter dig och Arvet efter dig). Jag fick hennes senaste bok födelsedagspresent häromveckan, Toner i natten. Den ser jag fram emot att läsa! 😛

    • Jag ska också se till att läsa alla hennes böcker. Hon fångar mig som läsare med sina historier och jag undrar hur det går till.

Kommentera

