En ärlig man

En ärlig man av Lars Kjædegaard beskrivs som en dansk feelgood. Kan avslöja att det råder delade meningar om den saken.

Berättelsen börjar med att man omtänksamt och själviskt tar hand som sina gamla föräldrar. En olycka sker, föräldrarna dör och mannen blir sysslolös. Det löser sig snart då han blir ekonomiskt oberoende och väljer att öppna vad han kallar ”ärlig närvaro” dvs ett ställe med en kaffemaskin där han lyssnar på sina medmänniskor och säger sin ärliga mening till den som vill. Människor kommer och går, många förtroenden utbyts och det största problem löses ganska enkelt.

I min ena bokcirkel var kommentarerna blandade: ”orealistiskt trams”, lättsamt och lättläst” samt ”pinsamt banalt”. Diskussionen var yvig och vild och vi var inte överens överhuvudtaget. En fruktasvärt rolig diskussion mycket roligare än boken.

Personligen tillhörde jag dem som tyckte att boken hade sina poänger. Visst är den lättsam och enkel men det tar upp väldigt många viktiga samhällsproblem. Den tar även upp behovet att bli lyssnad på. Tyvärr saknar berättelsen djup. Samtal efter samtal radas upp efter varandra. Få trådar fångas upp och få frågor knyts ihop. Det bara händer, så har det hänt och så händer något annat. Jag upplever den inte som särskilt välskriven.

Nog hade jag lite roligt under läsningen men det är inget som fastnar och ingen bok som jag kommer att sprida vidare.

6 thoughts on “En ärlig man

  1. Jag började lyssna på boken och fångades av tanken på att det räcker långt om någon lyssnar och faktiskt ger personliga råd, handgripliga råd. Jag tror att många skulle må bra av det.
    Men jag lyssnade, aldrig klart. Historien blev för överarbetad tyckte jag och det som lockat mig först försvann.

      • Hos Storytel var den uppdelad i flera böcker att streama och det gjorde det mycket lättare att avsluta lyssningen. Den passar nog bättre som en något längre novell.

      • Någon i bokcirkeln uttryckte sig så. Andra höll inte med. Kul när det blir debatt. Jag saknade ett slut, en knorr, något som knöt ihop säcken.

  2. Tror inte att den är något för mig men när det gäller böcker är allt en smaksak. Trevligt i alla fall att det blev en så givande diskussion.

    • Det är ju det som är så roligt med böcker. En och samma bok kan attrahera olika personer, ge oss olika upplevelser. Och jag själv kan uppleva samma bok olika beroende på när jag läser den.

Kommentera

