Frun från havet

Frun från havet” sätts upp på Dramatens lilla scen. Ikväll är det premiär och igår tog jag chansen att se genrepet. Pjäsen är skriven av Ibsen i slutet av 1800-talet.

Frun från havet är en något nedsättande beskrivning om hustrun till en läkare. Det är läkarens andra äktenskap och han har två döttrar från ett tidigare äktenskap. Hon är betydligt yngre än sin man och gillar att bada. Maken är lite orolig för hennes mentala hälsa och har bjudit in en gammal vän på besök, ett besök som han tror ska göra gott.

Det är en pjäs om relationer, känslor, och våra olika behov som människa. Vissa delar känns 1800-tal men mycket känns ändå aktuellt. Jag gillar manuset och hela upplägget. Men det är något med Dramatens uppsättning som gör att den inte riktigt berör mig. Jag tror att det är rollbesättningen, som känns lite ojämn. Det kom en del fakta via repliker som inte gestaltades så tydligt. Jag saknade av känslan av den unga frun och hennes längtan. För mig blev det mer av en mogen kvinna som velade. Jag saknade även barnens känslor – att de saknade sin mamman men ändå ser upp till frun i huset. Verkligen inte dåligt, men jag hade förväntat mig mer.

Det blev en bra kväll, jag ser gärna pjäsen igen men då i en annan uppsättning.

2 thoughts on “Frun från havet

Kommentera

