Farmors gryta

I mitt köksskåp har jag en stor, oval, orange gjutjärnsgryta som jag har ärvt. Det är farmors gryta. Det är alltid så som jag sett den och alltid så som jag benämnt den.

Tänk om det är farfars gryta.

Vad säger det då om mig? Mitt moderna jag som tror på att varje människa är unik och tror på jämlikhet. Jag som borde vara upplyst och påläst.

Grytan har funnits så länge kan minnas i mina farföräldrars kök, troligen långt innan jag föddes. Vem som lagade mat har jag egentligen ingen koll på. Jag vet några rätter som de gjorde men knappast vad de använde grytan till. Jag vet inte vem som köpt den, tyckt om den eller brukat den. Eftersom farfar dog flera år före farmor, så var farmor den som hade grytan före mig. Men ändå, det kan lika gärna ha varit farfars gryta.

Jag vill inte mena att jag är trångsynt. Jag är bara en tjej som påverkats genom åren att tänka på ett visst sätt. Kanske inte så att samhälle, skola och omgivning har menat något särskilt, absolut inga baktankar, men på olika sätt som fått det att bli naturligt att tänka att det är farmors gryta. Men visst borde jag ha kunnat tänka till, kunnat ifrågasätta.

Jag tror inte att vi ska skämmas för det som varit. Vi förändras, samhället ändras likaså värderingar och ideal. Däremot kan vi ifrågasätta våra egna tankar och vårt eget agerande lite då och då. Utmana oss själv och utvecklas.

Nästa gång som jag ska göra köttfärssås, så ska jag göra det i farmor och farfars gryta, och samtidigt sända en liten tanke av tacksamhet för allt som de gett mig. Och så en extra tanke till gryttillverkaren som satsade på kvalitet.

9 thoughts on “Farmors gryta

  1. Såväl min mamma som min mormor hade var sin sådan gryta och nog var det deras. Även om min pappa lagade en hel del mat så var det inte just i gryta utan andra rätter. Själv har jag också en fast helt i gjutjärn. Den används lite då och då här hemma.

    • Jag använder min men har nu även skaffat en mindre, rund sak. Men jag lagar inte så ofta. Minns att farfar lagade fisk och han var en mästare på raggmunk. Vilket får mig att undra var hans gamla järnstekpanna är. Måste fråga.

  2. Lärorikt att ge akt på hur man tänker – helt oreflekterat. Ifrågasätta och inse att precis detsamma gäller för alla andra, utifrån deras referensramar. Som du skriver: utmanande.

Kommentera

