Gamla mynt ger munterhet

Förra veckan samtalade jag med en man som visade sig vara finansman. Vad jag förstår har han gott renommé även om han inte längre har vd-positioner i bankvärlden. Vi kom bland annat att prata om det problem människor upplever med att växla in mynt innan det blir för gamla.

Mannens tydliga råd var: Konsumera.
Ja, tänkte jag, han är ju kompetent så jag kanske borde lyssna. Så det gör jag. Jag har sorterat ut mynten som jag har lättillgängliga i handväskan. Perfekt för små köp som gör mig glad. En glass i vårsolen, som exempel.

14 thoughts on “Gamla mynt ger munterhet

  1. Fast det är ju galet att de flesta butiker inte tar emot mer än 25 st. Och vilken bank växlar in pengar? Hur ska vi kunna växla in dom när dom redan nu är svåra att använda?

      • Jag hade runt 400 hemma. Bara det är svårt att göra av med. Sällan jag handlar för 25 kronor. Jäklar dumheter av banker att de inte tar emot pengar som riksbanken gett ut. Hur svårt kan det vara? Det är ju inte vi som valt att byta slantar.

      • Jag har inte lika mycket tyvärr. Tycker att det är ganska trevligt att få glass, lotter, tidningar mm.

    • Vissa banker tar emot mynt, det har jag hört ifrån en säker källa. 😎
      Annars är det ett bra tips att använda sina mynt löpande.

      • Jag använder aldrig kontanter. Kronorna är från en tid när jag gjorde när det fanns en rekommendation att spara genom att tömma börsen i en burk. Varför har inte bankerna kvar den där maskinen man hällde mynt i? Vad är det för fel på mina pengar? Det är inte ok.

      • Bankfest! ”Kom in och prata pension medan du lämnar in mynt” eller ” Placera dina mynt, vi hjälper dig” 🙂

      • Skulle mycket hellre se at de hade en urna där man kunde lägga sina mynt och skänka till behövande. Eller att vi verkligen satsade på att få in alla mynt och gjorde något kul av det – ett konstverk – en fest för alla skolbarn. Jag har många ideer!

      • Ja! Frågan är om man får skänka mer än 25 kronor i mynt 😉
        Men fler sådana idéer!

Kommentera

